نیاز به وب سایت حرفه ای و هشت دلیل اثبات نیاز آن برای کسب و کار شما
2018-05-24
شعار کسب و کار برندهای مشهور
2018-06-07

نکاتی مهم برای انتخاب دامنه وب سایت

نکاتی مهم برای انتخاب دامنه وب سایت

در صورتی که قصد راه اندازی استارتاپ جدیدی دارید و یا می خواهید برای برند تجاری خود ، یک وب سایت طراحی کنید ، می بایست قبل از شروع کار به جمع آوری اطلاعات بپردازید. لازم به ذکر است که در مرحله انتخاب دامنه برای وب سایت خود ، نباید با عجله تصمیم گیری نمایید.

انتخاب دامنه مناسب و همینطور پسوند مناسب برای وب سایت های مختلف ، مخصوصاً وب سایت هایی که با برند های تجاری و کسب و کار های مختلف در ارتباط هستند ، اهمیت ویژه ای دارد که می بایست آن را مد نظر قرار دهید.

در ادامه این مقاله قصد داریم راه کارها و نکاتی مهم برای انتخاب نام دامنه مناسب را بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

دامنه یا دومین مناسب برای شما باید همان نام وب سایت شما باشد یا خیر ؟

شاید در نگاه اول انتخاب کردن یک نام برای وب سایت ، کار آسانی به نظر برسد ، اما تعداد زیادی از وب سایت ها با نام دامنه خود ، هم نام نیستند. یکی از نکات کلیدی که در زمان طراحی وب سایت باید به خاطر بسپارید ، این است که می بایست نام دامنه و اسم سایت ، هم نام باشند.

دلیل اصلی این مسئله هم این است که ، زمانی که کاربران بخواهند به وب سایت شما مراجعه کنند ، ابتدا اسم سایت شما را بخاطر می آورند. در صورتی که اسم وب سایت شما با آدرس اینترنتی (URL) سایت شما یکسان باشد ، آن ها به راحتی می توانند به وب سایت شما مراجعه نمایند. به عنوان نمونه ، زمانی که افراد قصد مراجعه کردن به وب سایت Yoursite.ir داشته باشند ، می تواند با وارد کردن Your Site به وب سایت مد نظر وارد شوند. دلیل آن هم این است که آدرس اینترنتی وب سایت و اسم وب سایت ، هم نام هستند.

در نظر بگیرید که اسم برند تجاری شما ، “Mohammadi” می باشد ، ولی شخص دیگری قبلاً این دامنه را خریداری کرده باشد. به جای این دامنه شما مجبورید تا یک نام غیر معمول همچون “MyBrand.com” را انتخاب نمایید. در صورتی که مخاطبان و مشتری های شما برای ورود به سایت شما ، نام Mohammadi را به خاطر بیاورد و آدرس Mohammadi.com را تایپ کند ، وارد وب سایت رقیب شما خواهند شد. به همین راحتی یکی از مشتری های خود را از دست می دهید.

در عصر ارتباطات و دنیای اینترنت ، افراد در این فضا به دنبال اطلاعات می باشند و به همین دلیل داشتن یک نام دامنه مناسب که با برند تجاری و کسب و کار شما هم نام باشد ، اهمیت بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است که بازدیدکننده های وب سایت شما ، فقط برخی از مطالب را به خاطر می سپارند. در واقع با توجه به اطلاعات زیادی که وجود دارد ، به خاطر سپردن آدرس اینترنتی وب سایت (URL) ، کار ساده ای برای بسیاری از بازدید کننده ها نیست.

بسیاری از افرادی که نام دامنه شما را به خاطر می سپارند ، رقیب های شما می باشند و دلیل آن هم زیر نظر گرفتن فعالیت های شماست.

در صورتی که نتوانید نام دامنه را با نام سایت خود یکسان نمایید ، چاره چیست؟

این موضوع به میزان تعهد شما نسبت به انتخاب دامنه یکسان با اسم برند تجاری تان می باشد. در صورتی که شما یک برند را مدت ها پیش تشکیل داده اید و برند تجاری شما معروف شده است ، بدست آوردن دامنه هم نام با شرکت برای شما مقدور نیست ، همچنین حاضر نیستید به راحتی از نام شرکت و برند تجاری خود بگذرید ، زیرا هزینه و وقت زیادی برای ایجاد برند و مشهور کردن آن صرف کرده اید.

در صورتی که با اتفاق مشابهی روبرو شدید ، می بایست مالک فعلی دامنه را پیدا کنید و سعی کنید از وی خریداری نمایید. می توانید به راحتی صاحب دامنه را پیدا کنید و با وی تماس بگیرید و پیشنهاد خود را به وی ارائه نمایید. به احتمال زیاد ، مالک فعلی دامنه حاضر است در قبال دریافت مبلغی دامنه خود را به شما واگذار کند.

ممکن است برای خریداری دامنه مد نظر ، میلیون ها تومان هزینه کنید. معمولاً برند های مختلف برای بدست آوردن دامنه مرتبط با کسب و کار خود ، مجبور هستند تا هزینه های زیادی پرداخت کنند.

این نکته را به یاد بسپارید که اگر مجبور به خریداری کردن دامنه خاصی شدید ، می بایست با شخصی که طراحی وب سایت شما را برعهده داشته صحبت کنید و از وی در خواست کنید تا با مالک فعلی دامنه که احتمالاً دلال است ، تماس بگیرد.

در صورتی که دلال ها متوجه نیاز شما به دامنه مورد نظر شوند ، و یا اینکه متوجه شوند که شما صاحب یک کسب و کار هستند و به همین دلیل به نام دامنه مد نظر احتیاج دارید ، قیمت های نجومی را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

یک راه حل دیگر نیز برای برخورد نکردن با چنین مواردی وجود دارد. برای این منظور ، در صورتی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اید و یا قصد شروع کسب و کار خود را دارید ، می توانید اول دامنه را انتخاب کنید و سپس یک نام برند را با توجه به آن انتخاب نمایید. دلیل این مسئله هم این است که در حال حاضر بودجه کافی برای چنین کاری ندارید.

کدام پسوند برای نام دامنه مناسب تر است؟

یکی از رایج ترین پرسش هایی که این روزها با آن روبرو هستیم ، این می باشد که کدام پسوند برای دامنه وب سایت مناسب تر است؟ در واقع پاسخ به این پرسش ، مشخص نمی باشد. در صورتی که وب سایت و یا فعالیت شما محدود به یک جامعه محلی می باشد همچون گل فروشی یا فست فود ، بهترین پسوند مناسب برای دامنه شما ، استفاده کردن از پسوند مخصوص ایران (IR) است.در صورتی که شرکت و سازمان شما ، به صورت بین المللی فعالیت می کند ، می توانید از پسوند های .org یا .com و یا غیره استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که انتخاب کردن نام دامنه محلی ، امتیاز های خاص خود را دارد. در نظر بگیرید که با انتخاب دامنه محلی ، افراد آن منطقه می دانند که با یک شرکت و کسب و کار محلی سر و کار دارند و تمایل بیشتری برای استفاده از خدمات و محصولات شما خواهند داشت.

در صورتی که صاحب یک وب سایت بین المللی هستید ، می بایست نکات زیادی را درباره انتخاب پسوند مناسب برای دامین خود مد نظر قرار دهید.

برخی از فریلنسر ها که قصد راه اندازی و طراحی وب سایت دارند ، فکر می کنند انتخاب کردن دامنه های متفاوت با پسوند های رایج همچون پسوند مخصوص آن کشور ، بهتر از انتخاب کردن پسوند های بین المللی همچون .com می باشد.

در صورتی که قصد دارید یک پسوند برای وب سایت بین المللی خود انتخاب کنید و در این زمینه انتخاب شما استفاده از پسوند کشورها می باشد ، به یاد داشته باشید که برخی از مشتری های خارجی شما ، ممکن است فکر کنند که خدمات شما تنها مخصوص به کشور شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A